Mostar köprüsü çevresini gezerken, Bosna Hersek
Hırvatistan'ın Dubrovnik kentinden araba kiralayarak çıktığımız Batı Balkanlar gezimize Karadağ sonrası Bosna Hersek topraklarında devam ettik...

Balkanlar rotamızın ayrıntıları burada
Balkanlar turumuzun Karadağ yolları burada

English version of post: "How to get from Kotor to Mostar by car"

Bosna Hersek sınırı - Mostar (2 saat)

Bosna Hersek yollarında Mostar'a doğru
Havanın kararmaya başladığı saatlerde Karadağ- Bosna Hersek sınırından geçtik ve Trebinje, Ljbinje üzerinden Mostar'a doğru devam ettik. Karadağ'ın kıyı şeridi aksine yemyeşildi buralar. Genelde düzlük, daracık gidiş geliş ama düzgün yollardan ilerledik; irili ufaklı bir sürü köy ve kasabadan geçtik...

Mostar gezilecek yerler

Neretva nehri ve Mostar köprüsü, Bosna Hersek
Havanın iyice karardığı saatlerde Mostar'a ulaştığımızda, Mostar'ın çok geniş alana yayılmış kocaman bir yerleşim yeri olduğunu görünce çok şaşırdık. Mostar köprüsüne yürüyüş mesafesinde, otoparkı da olan Booking.com üzerinden rezerve ettiğimiz otelimize yerleştik ve tarihi köprüye doğru akşam yürüyüşü yapıp karnımızı cevapi ile doyurmak üzere kendimizi dışarı attık.

Tarihi Mostar köprüsünün her iki yakasını da dolaştık, üzerinden insanlar gelip geçtikçe cilalanmış olan yuvarlak taşlı Arnavut kaldırımlı yollardan yürüdük. Köprünün yakınlarındaki bir bankamatikten Bosna Hersek para birimi olan ve yaklaşık yarım Euro olan Konvertable Mark (KM) çektik. Evet Bosna para birimi KM, kısaltılmışı kilometre ile aynı. Bosna taksileri üzerinde 1 km = 1 KM yazılarını görmek pek ilginç...
Neretva nehri ve Mostar old town, Bosna Hersek
Güzelim Neretva nehrinin içinden aktığı, tarihi Mostar köprüsü ve etrafındaki taş binalar ile şahane gözüken bir yer Mostar. Ama, nehrin sağlı sollu iki yakasına ayrılmış olan müslüman Boşnaklar ve hristiyan Hırvatlar'ın gerilimi, etraftaki minare ve kilise kulesi yüksekliği yarışı ile hala hissedilebiliyor... Etrafta dolaşmış olduğumuz diğer ülkelerde hiç görmediğimiz sokak dilencileri ve dilenen çocuklar vardı buralarda... Mostar sokaklarını dolaşırken rastlanan kurşun izli evler, mezarlığa dönüştürülmüş şehir parkları, mezarlarda yatan gencecik insanlar, çocuklar, çok yakın zamanlarda buralarda yaşanmış olan üzüntüleri insanın yüzüne vuruyor...

For English: "What to do in Mostar in one day?"

Mostar çevresinde görülecek yerler

Mostar - Blagaj (35 dakika)

Blagaj Alperenler tekkesinde Neretva nehri kıyısında, Bosna
Mis gibi bir Eylül sabahında Mostar'ın dört bir tarafını dolaştıktan sonra etrafındaki güzellikleri keşfetmek üzere tekrar yollara düştük. Neretva nehrinin suladığı bereketli topraklarda meyve bahçeleri ve üzüm bağları arasından geçip düzgün yollardan kısa bir sürede Blagaj'a ulaştık. Kocaman bir taş dağın dibinde, Müslümanlığın bölgede yayıldığı yer olan Blagaj Alperenler tekkesi, dağın içinden akıp gelen nehir ve harika doğası ile de görülmeye değer...

Blagaj - Pocitelj (25 dk)

Mostar çevresi gezilecek yerlerden Pocitelj, Bosna Hersek
Blagaj'dan devam ettik, yer yer Neretva'nın kıyısı boyunca Pocitelj'e doğru ilerledik. Pocitelj'e vardığımızda, her şeyin yüzyıllar öncesinden aynen korunduğu, adeta bir masal köyü olan bir yer ile karşılaştık. Kıyısından akan Naretva nehri de, taş yolları ve binaları da, güzel manzaralı kalesi de bir harika...

Pocitelj - Kravice şelaleleri (1 saat)

Mostar çevresinde gezilecek yerlerden Kravice şelaleri, Bosna Hersek
Bosna Hersek topraklarındayken son olarak bir de Kravice şelalelerini görmek istiyorduk. Yolumuzun tam olarak üstünde olmadığı halde Pocitelj'den oraya doğru yöneldik... Vesile ile Bosna Hersek'in yepyeni, gıcır otobanından da geçmiş olduk. Ancak harita uygulamamızda Kravice şelaleleri işaretli yere ulaştığımızda şelalelerin döküldüğü karşı yakaya geldiğimizi fark ettik. Evet, belki şelalere yürüyerek ulaşmanın en kısa yolu orasıydı ama ana giriş orada değildi... Nitekim birçok yerleşim yerinden geçen yarım saatlik bir sürüş sonrası Kravice şelalerinin park yerine ulaşabildik. Etrafta burayı ziyarete gelmiş bir sürü araba ve tur otobüsü vardı... Bu uğraş sonrası ulaştığımız şelaleler nasıllar mıydı, bir sürülerdi ve döküldükleri gölet ve etraftaki doğa ile müthişlerdi. Siz siz olun Kravice'ye bizim gibi gitmeyi düşünürseniz Kravice Şelaleleri Gezimiz yazımda yazmış olduğum koordinatlara göre gidin...

Kravice şelaleleri Hırvatistan sınırı (15 dk)

Kravice şelalerinden çıkıp yine farklı farklı yerleşim yerlerinden geçen kısa ve keyifli bir sürüş sonrası Hırvatistan sınır kapısına ulaştık.

Bosna Hersek - Hırvatistan sınırı geçiş (5 dk)

Adriyatik denizi kıyında Bosna toprağı Neum şehri
Artık son sınır kapımızdır herhalde diyerek Balkanlar turumuzdaki sınır kapılarındaki mühürler ile dolmuş taşmış olan pasaportalarımızı uzattık ve kısacık sürede sınırdan geçtik. Ancak Adriyatik sınırından ilerlerken planımızda olmadığı halde geçeceğimiz Neum koridorunda sınır kapılarının bitmediğini görecektik... Gezimize Hırvatistan topraklarında devam ettik...